Kris Flameng

Kris Flameng is leraar, muziekpedagoog/therapeut, auteur, componist en dichter.

Nascholingsdocent voor leerkrachten en medewerker bij de voortgezette lerarenopleiding aan twee Vlaamse hogescholen.
Ligt aan de oorsprong van de eindtermen en leerplannen muzische vorming voor basis- en buitengewoon onderwijs. Auteur van een handvol muzische werken en een tiental cd’s ten dienste van het onderwijs.
Schrijft muziek en teksten voor theater, musical en ballet. Creëert en bewerkt musicals. Is drijvende kracht achter enkele kleinkunstprojecten. Geeft drie dichtbundels uit, schrijft een theatermonoloog en drie romans.

Kortom, Kris Flameng heeft al wat watertjes doorzwommen en hier is hij met zijn volgende roman, welke meteen onze aandacht trok.

Dansen in Kiev

Dansen in Kiev vertelt het verhaal over een groep Oekraïense balletdansers bij het Moskous Stadsballet, die op de dag van de invasie elke verdere medewerking, aan de tour die ze door Europa maakten, weigerden. Om die reden werd de volledige cast ontslagen. Een drietal collega’s verklaarden om niet meer terug naar Rusland te willen en in het Westen te blijven.

Dit waargebeurde nieuwsitem is waar Kris Flameng de mosterd vandaan haalde om zijn nieuwe roman te schrijven. Maar Kris heeft heel wat research verricht, is gaan praten met Russen en Oekraïners en was natuurlijk, vanuit zijn muzikale carrière, in contact met balletdansers. Zo kreeg hij voldoende stof en voeling voor het verdere verloop van zijn fictief verhaal.

Danser Ilya die pas een spierletsel opliep werd samen met kinesiste Olga foutief op de hoogte gebracht van het vertrekuur van het gezelschap. De twee bleven zonder papieren in Brussel achter.

Danseres Yelena was wel op tijd voor het vertrek, maar bij het uitdelen van de paspoorten waren haar papieren niet aanwezig. Een oude gymzaal in Noord Frankrijk werd het nieuwe onderkomen van de groep, Yelena wist ’s nachts te ontsnappen.

Ilya en Olga, probeerden na een bezoek aan de politie, om het vluchtelingenstatuut te verkrijgen in het Klein Kasteeltje. Van daaruit werden ze opgevangen in Het Paleis, een gekraakt pand, waar ze brutaal overvallen werden. Even later werden ze opgevangen door Odette, een vriendelijke Brusselse dame. Die nacht werden ze een koppel. Odette had een Russische zwager, Gustin, die voor werk zorgde in een Chinees restaurant.

Yelena kwam in Valenciennes terecht en ontmoette daar Faina, een landgenote die haar voorstelde om voor haar te werken als poetsdame en die haar onderdak verschafte.

Olga en Ilya werden onverwacht ingeschakeld als een soort verplichte spionnen, met de opdracht om gevluchte Russen en Oekraïners op te sporen en te rapporteren. Ze kregen een huisje toegewezen in Masthout. Ilya kon zijn spierletsel laten verzorgen en ze werden voorzien van de nodige communicatiemiddelen. Ook werd een kleine tatoo geplaatst op de onderrug. Al vlug constateerden ze dat de woning vol camera’s en microfoons zat.

Het koppel, Olga en Ilya, zocht naar ontsnappingsmogelijkheden.

Dan volgt een rollercoaster aan gebeurtenissen en krijgt het verhaal thrillerallures.

Kris Flameng weet zijn personages zodanig neer te zetten dat je met hen meevoelt. Je wordt als lezer in het verhaal gezogen en de sfeer grijpt je soms naar de keel.

Hartelijk dank Kris, dat we dit verhaal samen met jou mogen uitbrengen.