Over slechte betalingen en slechte dienstverlening

Uit onvrede over de slechte en late betaling voor geleverde diensten schreef auteur Rian Visser een blog over haar ervaringen met zijn uitgeverij. De uitgeverij komt volgens Visser al jaren weg met géén of late uitbetaling van onder meer royalties. Visser kondigde aan de publiciteit te gaan zoeken, en vroeg om een reactie van de uitgeverij. Die bleef uit. De schrijfster is niet de enige met klachten, zo blijkt uit de vele reacties op haar blog. (https://books2download.nl/blog/2011/01/van-schrijver-tot-bedelaar/)

(artikel verschenen in VillaMedia 26/01/2011)

 

Zwartboek uitgeverijen, Guy Didelez, Uitgeverij: Nioba

Guy Didelez debuteerde in 1983  met zijn bundel ‘Moordende Verhalen’. De pers was enthousiast. Toch werd Didelez bij zijn uitgeverij als kouwe vis behandeld. Na verloop van tijd stapelden de bewijzen zich op dat de verkoop van zijn verhalen op zijn zachtst gezegd ‘bedenkelijk’ verliep.

Guy Didelez ging daarop op zoek naar een andere uitgeverij. Met eindeloze wachttijden, en verontschuldigende typebriefjes vol dubieuze funderingen als resultaat. Na nare avonturen bij bekende en bij kleinere piraat-uitgeverijen die eerder in de sfeer van de criminaliteit thuishoren dan in die van de literatuur, besloot de auteur zijn ervaringen te bundelen.

Meer lezen…

Geen verrassing

Het internet staat vol met gelijkaardige verhalen, maar het is niet echt verrassend. Vooral bij grote uitgeverijen in België moeten teveel mensen, teveel kosten aan infrastructuur en dure marketing, betaald worden van de inkomsten van een boek op een beperkte Vlaamse markt.

De nood om zoveel mogelijk winst te maken resulteert in besparingen op aanverwante diensten zoals cover design. Het is bedroevend om te zien hoe zij een boek, waar een auteur al makkelijk een jaar of langer aan gewerkt heeft, omwikkelen met knip en plakwerk. Totaal respectloos.  Dat de royalty’s van auteurs bijzonder laag zijn en dat ze daar dan nog langer dan een jaar op moeten wachten, als ze al uitbetaald worden, is een oud zeer. Maar dat ze, eenmaal het contract is ondertekend en de auteur al zijn rechten op het boek heeft overgedragen, weinig of niets meer van zich laten horen – tenzij ze de auteur nodig hebben voor promotiedoeleinden – is een doorn in het oog van menig auteur. En terecht!

 

Je boek uitgeven bij een dienstverlenende uitgeverij

 

Bij StoryLand heb je dergelijke toestanden niet! Wij werken voor de auteur en voor ons is hij de Koning.  Auteurs worden bij ons warmhartelijk bejegend en er wordt op een professionele manier samengewerkt. Dat begint bij de eigen pagina die de auteur op onze website ter beschikking heeft en waarop hij, op elk ogenblik, alle vordering kan volgen en documenten kan zien en downloaden.  Hij heeft meteen een financieel overzicht en kan zien wanneer hij de volgende uitbetaling kan verwachten. Betalingen die overigens elk kwartaal worden uitgevoerd. Vervolgens worden alle mogelijke diensten met de auteur vooraf besproken en blijven we zeer toegankelijk voor al zijn bekommernissen.  Bij StoryLand vormen we een team met de auteur met als enige bekommernis zoveel mogelijk bekendheid krijgen voor het geesteskind van de auteur en te zorgen dat hij royaal beloond wordt voor de inspanningen die hij geleverd heeft.

Bij StoryLand werken we met een dynamisch team, die steeds op zoek gaat naar nieuwe creatieve mogelijkheden om jouw boek te promoten, we werken met internationale specialisten op gebied van boekomslagen die weldoordachte kunstwerkjes creëren en die de verkoop van jouw boek een boost geven, en we hebben met CB een goed geoliede dienst ter beschikking, met jarenlange ervaring, die ervoor zorgt dat jouw boek overal verkrijgbaar is.

Je hoeft je nergens zorgen om te maken. Wij verzorgen de productie, de marketing, de distributie, de wettelijke verplichtingen, en schrijven de winst, elk kwartaal, netjes over op jouw rekening.